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doc: further cosmetics in the TOC and in the pages' URLs
[simgrid.git] / docs / source / Start_your_own_project.rst
diff --git a/docs/source/Start_your_own_project.rst b/docs/source/Start_your_own_project.rst
new file mode 100644 (file)
index 0000000..308d039
--- /dev/null
@@ -0,0 +1,197 @@
+..
+
+Start your Own Project
+======================
+
+It is not advised to modify the SimGrid source code directly, as it
+will make it difficult to upgrade to the next version of SimGrid.
+Instead, you should create your own working directory somewhere on
+your disk (say ``/home/joe/MyFirstSimulator/``), and write your code
+in there.
+
+Cloning a Template Project for S4U
+----------------------------------
+
+If you plan to use the modern S4U interface of SimGrid, the easiest way is
+to clone the `Template Project
+<https://framagit.org/simgrid/simgrid-template-s4u>`_ directly. It
+contains the necessary configuration to use cmake and S4U together.
+
+Once you forked the project on FramaGit, do not forget to remove the
+fork relationship, as you won't need it unless you plan to contribute
+to the template itself.
+
+Building your project with CMake
+--------------------------------
+
+Here is a `CMakeLists.txt` that you can use as a starting point for
+your project. It builds two simulators from a given set of source files.
+
+.. code-block:: cmake
+
+   cmake_minimum_required(VERSION 2.8.8)
+   project(MyFirstSimulator)
+
+   set(CMAKE_CXX_FLAGS "${CMAKE_CXX_FLAGS} -std=c++14")
+
+   set(CMAKE_MODULE_PATH ${CMAKE_MODULE_PATH} "${CMAKE_SOURCE_DIR}/cmake/Modules/")
+   find_package(SimGrid REQUIRED)
+   include_directories(${SimGrid_INCLUDE_DIR})
+
+   set(SIMULATOR_SOURCES main.c other.c util.c)
+   add_executable(my_simulator ${SIMULATOR_SOURCES})
+   target_link_libraries(my_simulator ${SimGrid_LIBRARY})
+
+   set(OTHER_SOURCES blah.c bar.c foo.h)
+   add_executable(other_xp ${OTHER_SOURCES})
+   target_link_libraries(other_xp ${SimGrid_LIBRARY})
+
+
+For that, you need `FindSimGrid.cmake
+<https://framagit.org/simgrid/simgrid/raw/master/FindSimGrid.cmake>`_,
+which is located at the root of the SimGrid tree. You can either copy
+this file into the `cmake/Modules` directory of your project, or use
+the version installed on the disk. Both solutions present advantages
+and drawbacks: if you copy the file, you have to keep it in sync
+manually but your project will produce relevant error messages when
+trying to compile on a machine where SimGrid is not installed. Please
+also refer to the file header for more information.
+
+MPI projects should include ``find_package (MPI)`` in CMakeLists.txt. Then, the
+variables ``MPI_C_COMPILER``, ``MPI_CXX_COMPILER``, and ``MPI_Fortran_COMPILER`` should
+point to the full path of smpicc, smpicxx, and smpiff respectively. Example:
+
+.. code-block:: shell
+
+   cmake -DMPI_C_COMPILER=/opt/simgrid/bin/smpicc -DMPI_CXX_COMPILER=/opt/simgrid/bin/smpicxx -DMPI_Fortran_COMPILER=/opt/simgrid/bin/smpiff .
+
+
+Building your project with Makefile
+-----------------------------------
+
+Here is a Makefile that will work if your project is composed of three
+C files named ``util.h``, ``util.c`` and ``mysimulator.c``. You should
+take it as a starting point, and adapt it to your code. There is
+plenty of documentation and tutorials on Makefile if the file's
+comments are not enough for you.
+
+.. code-block:: makefile
+
+   # The first rule of a Makefile is the default target. It will be built when make is called with no parameter
+   # Here, we want to build the binary 'mysimulator'
+   all: mysimulator
+
+   # This second rule lists the dependencies of the mysimulator binary
+   # How this dependencies are linked is described in an implicit rule below
+   mysimulator: mysimulator.o util.o
+
+   # These third give the dependencies of the each source file
+   mysimulator.o: mysimulator.c util.h # list every .h that you use
+   util.o: util.c util.h
+
+   # Some configuration
+   SIMGRID_INSTALL_PATH = /opt/simgrid # Where you installed simgrid
+   CC = gcc                            # Your compiler
+   WARNING = -Wshadow -Wcast-align -Waggregate-return -Wmissing-prototypes \
+             -Wmissing-declarations -Wstrict-prototypes -Wmissing-prototypes \
+             -Wmissing-declarations -Wmissing-noreturn -Wredundant-decls \
+             -Wnested-externs -Wpointer-arith -Wwrite-strings -finline-functions
+
+   # CFLAGS = -g -O0 $(WARNINGS) # Use this line to make debugging easier
+   CFLAGS = -g -O2 $(WARNINGS) # Use this line to get better performance
+
+   # No change should be mandated past that line
+   #############################################
+   # The following are implicit rules, used by default to actually build
+   # the targets for which you listed the dependencies above.
+
+   # The blanks before the $(CC) must be a Tab char, not spaces
+   %: %.o
+       $(CC) -L$(SIMGRID_INSTALL_PATH)/lib/    $(CFLAGS) $^ -lsimgrid -o $@
+   %.o: %.c
+       $(CC) -I$(SIMGRID_INSTALL_PATH)/include $(CFLAGS) -c -o $@ $<
+
+   clean:
+       rm -f *.o *~
+   .PHONY: clean
+
+Develop in C++ with Eclipse
+----------------------------------------
+
+If you wish to develop your plugin or modify SimGrid using
+Eclipse. You have to run cmake and import it as a Makefile project.
+
+Next, you have to activate C++14 in your build settings, add -std=c++14
+in the CDT GCC Built-in compiler settings.
+
+.. image:: /img/eclipseScreenShot.png
+   :align: center
+
+
+Building the Java examples in Eclipse
+-------------------------------------
+
+If you want to build our Java examples in Eclipse, get the whole
+source code and open the archive on your disk. In Eclipse, select
+the menu "File / Import", and then in the wizard "General / Existing
+Project into Workspace". On the next page, select the directory
+"examples/deprecated/java" that you can find in the SimGrid source tree as a root
+directory and finish the creation.
+
+The file ``simgrid.jar`` must be in the root directory of the SimGrid
+tree. That's where it is built by default, but if you don't want to
+compile it yourself, just grab that file from the SimGrid website and
+copy it in here.
+
+Please note that once you better understand SimGrid, you should not
+modify the examples directly but instead create your own project in
+eclipse. This will make it easier to upgrade to another version of
+SimGrid.
+
+.. _install_yours_troubleshooting:
+
+Troubleshooting your Project Setup
+----------------------------------
+
+Library not found
+^^^^^^^^^^^^^^^^^
+
+When the library cannot be found, you will get such an error message similar to:
+
+.. code-block:: shell
+
+  ./masterworker1: error while loading shared libraries: libsimgrid.so: cannot open shared object file: No such file or directory
+
+To fix this, add the path to where you installed the library to the
+``LD_LIBRARY_PATH`` variable. You can add the following line to your
+``~/.bashrc`` so that it gets executed each time you log into your
+computer.
+
+.. code-block:: shell
+
+  export LD_LIBRARY_PATH=/opt/simgrid/lib
+
+
+Many undefined references
+^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
+
+.. code-block:: shell
+
+  masterworker.c:209: undefined reference to `sg_version_check'
+  masterworker.c:209: undefined reference to `MSG_init_nocheck'
+  (and many other undefined references)
+
+This happens when the linker tries to use the wrong library. Use
+``LD_LIBRARY_PATH`` as in the previous item to provide the path to the
+right library.
+
+Only a few undefined references
+^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
+
+Sometimes, the compilation only spits very few "undefined reference"
+errors. A possible cause is that the system selected an old version of
+the SimGrid library somewhere on your disk.
+
+Discover which version is used with ``ldd name-of-yoursimulator``.
+Once you've found the obsolete copy of SimGrid, just erase it, and
+recompile and relaunch your program.