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Private GIT Repository
Graphs: rename makhoul -> Bertsekas and Tsitsiklis.
[loba-papers.git] / loba-besteffort / loba-besteffort.tex
index d97c653be563ee1915ef68bb7ee074fa40bf5dd2..55e877c52f0e96dd4b0069d47659a9c497e2e4f6 100644 (file)
@@ -2,7 +2,7 @@
 
 \usepackage[utf8]{inputenc}
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-
+\usepackage{comment}
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@@ -27,6 +27,9 @@
 
 \newcommand{\VAR}[1]{\textit{#1}}
 
+\newcommand{\besteffort}{\emph{best effort}}
+\newcommand{\makhoul}{\emph{naive}}
+
 \begin{document}
 
 \begin{frontmatter}
   asynchronous iterative load balancing}
 
 \author{Raphaël Couturier}
-\ead{raphael.couturier@femto-st.fr}
+\ead{raphael.couturier@univ-fcomte.fr}
 
 \author{Arnaud Giersch\corref{cor}}
-\ead{arnaud.giersch@femto-st.fr}
+\ead{arnaud.giersch@univ-fcomte.fr}
+
+\author{Mourad Hakem}
+\ead{mourad.hakem@univ-fcomte.fr}
 
-\address{FEMTO-ST, University of Franche-Comté\\
19 avenue du Maréchal Juin, BP 527, 90016 Belfort cedex, France}
+\address{%
 FEMTO-ST Institute, Univ Bourgogne Franche-Comté, Belfort, France}
 
 \cortext[cor]{Corresponding author.}
 
 \begin{abstract}
   Most of the time, asynchronous load balancing algorithms have extensively been
   studied in a theoretical point of view. The Bertsekas and Tsitsiklis'
-  algorithm~\cite[section~7.4]{bertsekas+tsitsiklis.1997.parallel} is certainly
-  the most well known algorithm for which the convergence proof is given. From a
-  practical point of view, when a node wants to balance a part of its load to
-  some of its neighbors, the strategy is not described.  In this paper, we
-  propose a strategy called \emph{best effort} which tries to balance the load
-  of a node to all its less loaded neighbors while ensuring that all the nodes
-  concerned by the load balancing phase have the same amount of load.  Moreover,
-  asynchronous iterative algorithms in which an asynchronous load balancing
-  algorithm is implemented most of the time can dissociate messages concerning
-  load transfers and message concerning load information.  In order to increase
-  the converge of a load balancing algorithm, we propose a simple heuristic
-  called \emph{virtual load} which allows a node that receives a load
-  information message to integrate the load that it will receive later in its
-  load (virtually) and consequently sends a (real) part of its load to some of
-  its neighbors.  In order to validate our approaches, we have defined a
-  simulator based on SimGrid which allowed us to conduct many experiments.
+  algorithm~\cite
+  %[section~7.4]
+  {bertsekas+tsitsiklis.1997.parallel} is undeniably 
+  the most well known algorithm for which the asymptotic convergence proof is given. 
+  From a
+  practical point of view, when a node needs to balance a part of its load to
+  some of its neighbors, the algorithm's description is unfortunately too succinct, and no details are given on what is really sent and how the load balancing decisions are taken. In this paper, we
+  propose a new strategy called \besteffort{} which aims to balance the load
+  of a node to all its less loaded neighbors while ensuring that all involved nodes by the load balancing phase have the same amount of load. Moreover, since 
+  asynchronous iterative algorithms are less sensitive to communications delays 
+  and their variations \cite{bcvc07:bc}, both load transfer and load information messages are dissociated. 
+  To speedup the convergence time of the load balancing process, we propose {\it a clairvoyant virtual load} heuristic which allows 
+  %asynchronous iterative algorithms, in which an asynchronous load balancing
+  %algorithm is implemented, can dissociate, most of the time, messages concerning
+  %load transfers and message concerning load information.  In order to increase
+  %the converge of a load balancing algorithm, we propose a simple heuristic
+  %called \emph{virtual load}. This heuristic allows 
+  a node receiving a load
+  information message to integrate the future virtual load (if any) in its load's list, even if the load has not been received yet. This leads to have predictive snapshots of nodes' loads at each iteration of the load balancing process.  Consequently, the notified node sends a real part of its load to some of
+  its neighbors taking into account the virtual load it will receive in the subsequent time-steps. Based on SimGrid simulator, series of test-bed scenarios are considered and many QoS metrics are evaluated to show the usefulness of the proposed algorithm.  %In order to validate our approaches, we have defined a
+ % simulator based on SimGrid which allowed us to conduct many experiments.
 \end{abstract}
 
 % \begin{keywords}
 
 \section{Introduction}
 
-Load  balancing algorithms  are  extensively used  in  parallel and  distributed
-applications in  order to  reduce the  execution times. They  can be  applied in
-different scientific  fields from high  performance computation to  micro sensor
-networks.   They are  iterative by  nature.  In  literature many  kinds  of load
-balancing  algorithms  have been  studied.   They  can  be classified  according
-different  criteria:   centralized  or  decentralized,  in   static  or  dynamic
-environment,  with  homogeneous  or  heterogeneous load,  using  synchronous  or
-asynchronous iterations, with  a static topology or a  dynamic one which evolves
-during time.  In  this work, we focus on  asynchronous load balancing algorithms
-where computer nodes  are considered homogeneous and with  homogeneous load with
-no external  load. In  this context, Bertsekas  and Tsitsiklis have  proposed an
-algorithm which is definitively a reference  for many works. In their work, they
-proved that under classical  hypotheses of asynchronous iterative algorithms and
-a  special  constraint   avoiding  \emph{ping-pong}  effect,  an  asynchronous
-iterative algorithm  converge to  the uniform load  distribution. This  work has
-been extended by many authors. For example, Cortés et al., with
-DASUD~\cite{cortes+ripoll+cedo+al.2002.asynchronous}, propose a
-version working with integer load.  This work was later generalized by
-the same authors in \cite{cedo+cortes+ripoll+al.2007.convergence}.
-\FIXME{Rajouter des choses ici.  Lesquelles ?}
-
-Although  the Bertsekas  and Tsitsiklis'  algorithm describes  the  condition to
-ensure the convergence,  there is no indication or  strategy to really implement
-the load distribution. In other word, a node  can send a part of its load to one
-or   many  of   its  neighbors   while  all   the  convergence   conditions  are
-followed. Consequently,  we propose a  new strategy called  \emph{best effort}
+Load  balancing algorithms  are  widely used  in  parallel and  distributed
+applications to achieve high performances in terms of response time, throughput and resources usage. They play an important role and arise in various fields ranging from parallel and distributed 
+computing systems to wireless sensor networks (WSN). 
+The objective of load balancing is to orchestrate the distribution of the global workload so that 
+the load difference between the computational resources of the network is 
+minimized as low as possible. Unfortunately, this problem is known to be {\bf NP-hard} in its 
+general forms and heuristics are required to achieve sub-optimal solutions but in 
+polynomial time complexity. 
+
+In this paper, we focus on asynchronous load balancing of non negative real numbers of {\it divisible loads}
+in homogeneous distributed systems. Loads can be divided in arbitrary {\it fine-grain} parallel parts size 
+that can be processed independently of each other. This model of divisible loads arise in 
+a wide range of real-world applications. Common examples among many, include signal processing, 
+feature extraction and edge detection in image processing, records search in a huge databases, 
+average consensus in WSN, pattern search in Big data and so on. % c'est pout toi raphael ;-)
+
+
+In the literature, the problem of load balancing has been formulated and studied in various ways. The first pioneering work is due to Bertsekas  and Tsitsiklis~\cite{bertsekas+tsitsiklis.1997.parallel}. Under some specific hypothesis and {\it ping-pong} awareness conditions (see section~\ref{sec.bt-algo} for more details), an asymptotic convergence proof is derived. 
+\begin{comment}
+This algorithm has been borrowed and adapted in many works. For instance, in~\cite{CortesRCSL02} a static load balancing (called DASUD) for non negative integer number of divisible loads in arbitrary networks topologies is investigated. The term {\it "static"} stems from the fact that no loads are added or consumed during the load balancing process. The theoretical correctness proofs of the convergence property are given. Some generalizations of the same authors' own work for partially asynchronous discrete load balancing model are presented in~\cite{cedo+cortes+ripoll+al.2007.convergence}. The authors prove that the algorithm's convergence is finite and bounded by the straightforward network's diameter of the global equilibrium threshold in the network. In~\cite{bahi+giersch+makhoul.2008.scalable}, a fault tolerant communication version is addressed to deal with average consensus in wireless sensor networks. The objective is to have all nodes converged to the average of their initial measurements based only on nodes' local information. A slight adaptation is also considered  in~\cite{BahiCG10} for dynamic networks with bounded delays asynchronous diffusion. The dynamical aspect stands at the communication level as links between the network's resources may be intermittent.
+\end{comment}
+%in  order to  reduce the  execution times. They  can be  applied in
+%different scientific  fields from high  performance computation to  micro sensor
+%networks.   In a distributed context (i.e. without centralization), they are  iterative by  nature.
+%In  literature many  kinds  of load
+%balancing  algorithms  have been  studied.   They  can  be classified  according
+%different  criteria:   centralized  or  decentralized,  in   static  or  dynamic
+%environment,  with  homogeneous  or  heterogeneous load,  using  synchronous  or
+%asynchronous iterations, with  a static topology or a  dynamic one which evolves
+%during time.  In  this work, we focus on  asynchronous load balancing algorithms
+%where computing nodes  are considered homogeneous and with  homogeneous load with
+%no external  load. 
+%In  this context, Bertsekas  and Tsitsiklis have  proposed an
+%algorithm which is definitively a reference for many works. In their work, they
+%proved that under classical  hypotheses of asynchronous iterative algorithms and
+%a  special  constraint   avoiding  \emph{ping-pong}  effect,  an  asynchronous
+%iterative algorithm  converges to  the uniform load  distribution. This  work has
+%been extended by many authors. For example, Cortés et al., with
+%DASUD~\cite{cortes+ripoll+cedo+al.2002.asynchronous}, propose a
+%version working with integer load.  This work was later generalized by
+%the same authors in \cite{cedo+cortes+ripoll+al.2007.convergence}.
+%\FIXME{Rajouter des choses ici.  Lesquelles ?}
+Although  Bertsekas  and Tsitsiklis'  describe  the necessary conditions to
+ensure the algorithm's convergence,  there is no indication or any strategy to really implement
+the load distribution. %In other word, a node  can send some amount of its load to one or   many  of   its  neighbors   while  all   the  convergence   conditions  are followed. 
+Consequently,  we propose a  new strategy called  \besteffort{}
 that tries to balance the load of  a node to all its less loaded neighbors while
-ensuring that all the nodes concerned  by the load balancing phase have the same
-amount of  load.  Moreover, when real asynchronous  applications are considered,
-using  asynchronous   load  balancing   algorithms  can  reduce   the  execution
-times. Most of the times, it is simpler to distinguish load information messages
-from  data  migration  messages.  Former  ones  allows  a  node to  inform  its
-neighbors of its  current load. These messages are very small,  they can be sent
-quite often.  For example, if an  computing iteration takes  a significant times
+ensuring that all the nodes involved in the load balancing phase have the same
+amount of  load.  Moreover, %when real-world asynchronous  applications are considered,
+%using  asynchronous load  balancing  algorithms  can  reduce   the  execution
+%times. 
+most of the times, it is simpler to dissociate load information messages
+from  data  migration  messages.  Former  ones  allow  a  node to  inform  its
+neighbors about its  current load. These messages are in fact very small and can be sent 
+often and very quickly.  For example, if a computing iteration takes  a significant times
 (ranging from seconds to minutes), it is possible to send a new load information
-message at each  neighbor at each iteration. Latter  messages contains data that
-migrates from one node to another one. Depending on the application, it may have
+message to each involved neighbor at each iteration. Then the load is sent, but the reception may take time when the amount of load is huge and when communication links are slow.  Depending on the application, it may have
 sense or not  that nodes try to balance  a part of their load  at each computing
 iteration. But the time to transfer a load message from a node to another one is
-often much more longer that to  time to transfer a load information message. So,
-when a node receives the information  that later it will receive a data message,
-it can take this information into account  and it can consider that its new load
-is larger.   Consequently, it can  send a part  of it real  load to some  of its
-neighbors if required. We call this trick the \emph{virtual load} mechanism.
+often much more longer that the  time to transfer a load information message. So,
+when a node is notified 
+%receives the information  
+that later it will receive a data message,
+it can take this information into account in its load's queue list for preventive purposes.
+%and it can consider that its new load is larger.   
+Consequently, it can  send a part  of its predictive
+%real 
+load to some  of its
+neighbors if required. We call this trick the \emph{clairvoyant virtual load} transfer mechanism.
+
+\medskip 
+The main contributions and novelties of our work are summarized in the following section. 
+
+\section{Our contributions}
+\label{contributions}
+\begin{itemize}
+\item We propose a {\it best effort strategy} which proceeds greedily to achieve efficient local neighborhoods equilibrium. Upon local load imbalance detection, a {\it significant amount} of load is moved from a highly loaded node (initiator) to less loaded neighbors.     
+
+\item Unlike earlier works, we use a new concept of virtual loads transfers which allows nodes to predict the future loads they will receive in the subsequent iterations. 
+This leads to a noticeable speedup of the global convergence time of the load balancing process.  
+
+\item We use SimGrid simulator which is known to be able to characterize and model realistic models of computation and communication in different types of platforms. We show that taking into account both loads transfers' costs and network contention is essential and has a real impact on the quality of the load balancing performances. 
+
+%\item We improve the straightforward network's diameter bound of the global equilibrium threshold in the network. % not sure, it depends on the remaining time before the paper submission ...
+\end{itemize}
+
+
+%{\bf The contributions of this paper are the following:}
+%\begin{itemize}
+%\item We propose a new strategy to improve the distribution of the
+%load and a simple but efficient trick that also improves the load
+%balancing.
+%\item we have conducted many simulations with SimGrid in order to
+%validate that our improvements are really efficient. Our simulations consider
+%that in order to send a message, a latency delays the sending and according to
+%the network performance and the message size, the time of the reception of the
+%message also varies.
+%\end{itemize}
+
+The reminder of the paper is organized as follows. 
+In Section~\ref{sec.related.works}, we review the relevant approaches in the literature. Section~\ref{sec.bt-algo} describes the
+Bertsekas and Tsitsiklis' asynchronous load balancing algorithm. %Moreover, we  present a possible problem in the convergence conditions. 
+Section~\ref{sec.besteffort} presents the best effort strategy which provides
+efficient local loads equilibrium. %This strategy will be compared with the one presented in Section~\ref{sec.other}.  
+In Section~\ref{sec.virtual-load}, the clairvoyant virtual load scheme is proposed to speedup the convergence time of the load balancing process.
+We provide in Section~\ref{sec.simulations}, a comprehensive set of numerical results that exhibit the usefulness of our proposals when we deal with realistic models of computation and communication. Finally, we give some concluding remarks in Section~\ref{conclusions-remarks}.
 
 
+\section{Related works}
+\label{sec.related.works}
+In this section, we fairly review the relevant techniques proposed in the literature to tackle the problem of load balancing in a general context of distributed systems. 
 
-So, in  this work, we propose a  new strategy for improving  the distribution of
-the  load  and  a  simple  but  efficient trick  that  also  improves  the  load
-balancing. Moreover, we have conducted  many simulations with SimGrid in order to
-validate our improvements are really efficient. Our simulations consider that in
-order  to send a  message, a  latency delays  the sending  and according  to the
-network  performance and  the message  size, the  time of  the reception  of the
-message also varies.
+As pointed above, the most interesting approach to this issue has been proposed by Bertsekas  and Tsitsiklis~\cite{bertsekas+tsitsiklis.1997.parallel}. This algorithm which is outlined in Section~\ref{sec.bt-algo} for the sake of comparison, has been borrowed and adapted in many works. For instance, in~\cite{CortesRCSL02} a static load balancing (called DASUD) for non negative integer number of divisible loads in arbitrary networks topologies is investigated. The term {\it "static"} stems from the fact that no loads are added or consumed during the load balancing process. The theoretical correctness proofs of the convergence property are given. Some generalizations of the same authors' own work for partially asynchronous discrete load balancing model are presented in~\cite{cedo+cortes+ripoll+al.2007.convergence}. The authors prove that the algorithm's convergence is finite and bounded by the straightforward network's diameter of the global equilibrium threshold in the network. In~\cite{bahi+giersch+makhoul.2008.scalable}, a fault tolerant communication version is addressed to deal with average consensus in wireless sensor networks. The objective is to have all nodes converged to the average of their initial measurements based only on nodes' local information. A slight adaptation is also considered  in~\cite{BahiCG10} for dynamic networks with bounded delays asynchronous diffusion. The dynamical aspect stands at the communication level as links between the network's resources may be intermittent.
+
+Cybenko~\cite{Cybenko89} propose a {\it diffusion} approach for hypercube multiprocessor networks. 
+The author targets both static and dynamic random models of work distribution. 
+The convergence proof is derived based on the {\it eigenstructure} of the 
+iteration matrices that arise in load balancing of equal amount of
+computational works. A static load balancing for  both synchronous and asynchronous ring networks is addressed in~\cite{GehrkePR99}. The authors assume that at any time step, at most one token (units of load) can be transmitted along any edge of the ring and no tokens are created during the balancing phase. They show that for every initial token distribution, the proposed algorithm converges to the stable equilibrium with tighter linear bounds of time step-complexity.
+
+In order to achieve the load balancing of cloud data centers, a LB technique based on Bayes theorem and Clustering is proposed in~\cite{zhao2016heuristic}. The main idea of this approach is that, the Bayes theorem is combined with the clustering process to obtain the optimal clustering set of physical target hosts leading to the overall load balancing equilibrium.  Bidding is a market-technique for task scheduling and load balancing in distributed systems
+that characterize a set of negotiation rules for users' jobs. For instance, Izakian et al~\cite{IzakianAL10} formulate a double auction mechanism for tasks-resources matching in grid computing environments where resources are considered as provider agents and users as consumer ones. Each entity participates in the network independently and makes autonomous decisions. A provider agent determines its bid price based on its current workload, and each consumer agent defines its bid value based on two main parameters: average remaining time and remaining resources for bidding. Based on JADE simulator, the proposed algorithm exhibits better performances in terms of successful execution rates, resource utilization rates and fair profit allocation.
+
+
+Choi et al.~\cite{ChoiBH09} address the problem of robust task allocation in arbitrary networks. The proposed
+approaches combine bidding approach for task selection and consensus procedure scheme for
+decentralized conflict resolution. The developed algorithms are proven to converge to a conflict-free assignment in
+both single and multiple task assignment problem. An online stochastic dual gradient LB algorithm which is called DGLB is proposed in~\cite{chen2017dglb}. The authors deal with both workload and energy management for cloud networks consisting of multiple geo-distributed mapping nodes and data Centers. To enable online distributed implementation, tasks are decomposed both across time and space by leveraging a dual decomposition approach. Experimental results corroborate the merits of the proposed algorithm.
+
+
+In~\cite{tripathi2017non} a LB algorithm based on game theory is proposed for distributed data centers. The authors formulate the LB problem as a non-cooperative game among front-end proxy servers and characterize the structure of Nash equilibrium. Based on the obtained Nash equilibrium structure, they derive a LB algorithm for computing the Nash equilibrium. They show through simulations that the proposed algorithm ensures fairness among the users and good average latency across all client regions. A hybrid task scheduling and load balancing dependent and independent tasks for master-slaves platforms is addressed in~In~\cite{liu2017dems}. To minimize the response time of the submitted jobs, the proposed algorithm which is called DeMS is splitted in three stages: i) communication overhead reduction between masters and slaves,  ii) task migration to keep the workload balanced iii) and precedence task graphs partitioning. 
+
+
+In~\cite{GrosuC05}, the authors formulate the load balancing problem as a non-cooperative game among users. They use the Nash equilibrium as the solution of this game to optimize the response time of all jobs in the entire system. The proposed scheme guarantees the optimal task allocation for each user with low time complexity. A game theoretic approach to tackle the static load balancing problem is also investigated in~\cite{PenmatsaC11}. To provide fairness to all users in  the system, the load balancing problem is formulated as a non-cooperative game among the users to minimize the response time of the submitted users' jobs. As in~\cite{GrosuC05}, the authors use the concept of Nash equilibrium as the solution of a non-cooperative game. Simulations results show that the proposed scheme perform near optimal solutions compared to other existing techniques in terms of fairness.
 
-In the following of this paper, Section~\ref{sec.bt-algo} describes the
-Bertsekas and Tsitsiklis' asynchronous load balancing algorithm. Moreover, we
-present a possible problem in the convergence conditions.
-Section~\ref{sec.besteffort} presents the best effort strategy which provides an
-efficient way to reduce the execution times.  This strategy will be compared
-with other ones, presented in Section~\ref{sec.other}.  In
-Section~\ref{sec.virtual-load}, the virtual load mechanism is proposed.
-Simulations allowed to show that both our approaches are valid using a quite
-realistic model detailed in Section~\ref{sec.simulations}.  Finally we give a
-conclusion and some perspectives to this work.
 
 
 
 \section{Bertsekas  and Tsitsiklis' asynchronous load balancing algorithm}
 \label{sec.bt-algo}
 
-In  order  prove  the  convergence  of  asynchronous  iterative  load  balancing
-Bertsekas         and        Tsitsiklis         proposed         a        model
-in~\cite{bertsekas+tsitsiklis.1997.parallel}.   Here we  recall  some notations.
-Consider  that  $N={1,...,n}$  processors   are  connected  through  a  network.
-Communication links  are represented by  a connected undirected  graph $G=(N,V)$
-where $V$ is the set of links connecting different processors. In this work, we
-consider that  processors are  homogeneous for sake  of simplicity. It  is quite
-easy to tackle the  heterogeneous case~\cite{ElsMonPre02}. Load of processor $i$
-at  time $t$  is  represented  by $x_i(t)\geq  0$.   Let $V(i)$  be  the set  of
-neighbors of processor  $i$.  Each processor $i$ has an estimate  of the load of
-each  of its  neighbors $j  \in V(i)$  represented by  $x_j^i(t)$.  According to
-asynchronism and communication  delays, this estimate may be  outdated.  We also
-consider that the load is described by a continuous variable.
-
-When a processor  send a part of its  load to one or some of  its neighbors, the
+In this section, we present a brief description of Bertsekas and Tsitsiklis' algorithm~\cite{bertsekas+tsitsiklis.1997.parallel} using its original notations. 
+A network is modeled as a connected undirected graph $G=(N,A)$, where $N$ is set 
+of processors and $A$ is a set of communication links. The processors are 
+labeled $i = 1,...,n$, and a link between processors $i$ and
+$j$ is denoted by $(i, j)\in A$. The set of neighbors of processor $i$ is denoted by $V(i)$.
+%In this work, we consider that  
+Processors are  considered to be homogeneous for the sake of simplicity.
+It is easily extendable to the case of heterogeneous platforms 
+by scaling the processor's load by its computing power~\cite{ElsMonPre02}.
+%In  order  prove  the  convergence  of  asynchronous  iterative  load  balancing
+%Bertsekas         and        Tsitsiklis         proposed         a        model
+%in~\cite{bertsekas+tsitsiklis.1997.parallel}.   Here we  recall  some notations.
+%Consider  that  $N={1,...,n}$  processors   are  connected  through  a  network.
+%Communication links  are represented by  a connected undirected  graph $G=(N,A)$
+%where $A$ is the set of links connecting different processors. 
+%In this work, we
+%consider that  processors are  homogeneous for sake  of simplicity. It  is quite
+%easy to tackle the  heterogeneous case~\cite{ElsMonPre02}. 
+Load of processor $i$
+at  time $t$  is  represented  by $x_i(t)\geq  0$.   
+%Let $V(i)$  be  the set  of neighbors of processor  $i$.  
+Each processor $i$ has an estimate  of the load of
+each  of its  neighbors $j  \in V(i)$  denoted by  $x_j^i(t)$ and this estimate 
+may be outdated due to %.  According to
+asynchronism and communication  delays. 
+%, this estimate may be  outdated.  
+%We also
+%consider that the load is described by a continuous variable.
+
+%Since we deal with large  {\it fine grain} parallelism of divisible loads, 
+%the processor's load is represented by a continuous variable for notational 
+%convenience.  
+\medskip
+When a processor  sends a part of its  load to one or some of  its neighbors, the
 transfer takes time to be completed.  Let $s_{ij}(t)$ be the amount of load that
 processor $i$ has transferred to processor $j$ at time $t$ and let $r_{ij}(t)$ be the
-amount of  load received by processor $j$  from processor $i$ at  time $t$. Then
+amount of  load received by  $j$  from  $i$ at  time $t$. Then
 the amount of load of processor $i$ at time $t+1$ is given by:
+
 \begin{equation}
 x_i(t+1)=x_i(t)-\sum_{j\in V(i)} s_{ij}(t) + \sum_{j\in V(i)} r_{ji}(t)
 \label{eq.ping-pong}
 \end{equation}
 
 
-Some  conditions are  required to  ensure the  convergence. One  of them  can be
-called the \emph{ping-pong} condition which specifies that:
+%Some  conditions are  required to  ensure the  convergence. One  of them  can be
+%called the \emph{ping-pong} condition which specifies that:
+\medskip
+The asymptotic convergence is derived based on the {\it ping-pong} awareness condition which specifies that:
+
 \begin{equation}
 x_i(t)-\sum _{k\in V(i)} s_{ik}(t) \geq x_j^i(t)+s_{ij}(t)
 \end{equation}
-for any  processor $i$ and any  $j \in V(i)$ such  that $x_i(t)>x_j^i(t)$.  This
-condition aims  at avoiding a processor  to send a  part of its load  and being
-less loaded after that.
 
+for any  processor $i$ and any  $j \in V(i)$ such  that $x_i(t)>x_j^i(t)$.  
+%This condition aims  at avoiding a processor  to send a  part of its load  and being
+%less loaded after that.
+
+\medskip
+This condition prohibits the possibility that two nodes keep sending load to each
+other back and forth, without reaching equilibrium. 
+
+\medskip
 Nevertheless,  we  think that  this  condition may  lead  to  deadlocks in  some
-cases. For example, if we consider  only three processors and that processor $1$
-is linked to processor $2$ which is  also linked to processor $3$ (i.e. a simple
-chain which 3 processors). Now consider we have the following values at time $t$:
-\begin{eqnarray*}
-x_1(t)=10   \\
-x_2(t)=100   \\
-x_3(t)=99.99\\
- x_3^2(t)=99.99\\
-\end{eqnarray*}
-In this case, processor $2$ can either sends load to processor $1$ or processor
-$3$.  If it sends load to processor $1$ it will not satisfy condition
-(\ref{eq.ping-pong}) because after the sending it will be less loaded that
-$x_3^2(t)$.  So we consider that the \emph{ping-pong} condition is probably to
-strong. Currently, we did not try to make another convergence proof without this
-condition or with a weaker condition.
-
-Nevertheless, we conjecture that such a weaker condition exists.  In fact, we
+cases. For example, if we consider a linear chain graph network of only three processors and that processor $1$
+is linked to processor $2$ which is  also linked to processor $3$, but processors $1$ and $3$ are not neighbors. 
+%(i.e. a simple chain which 3 processors). 
+Now consider that we have the following load values at time~$t$:
+\begin{align*}
+  x_1(t)   &= 10    \\
+  x_2(t)   &= 100   \\
+  x_3(t)   &= 99.99 \\
+  x_3^2(t) &= 99.99 
+\end{align*}
+%{\bf RAPH, pourquoi il y a $x_3^2$?. Sinon il faudra reformuler la suite, c'est mal dit}
+
+Owing to the algorithm's specification, processor $2$ can either sends 
+load to processor $1$ or processor
+$3$.  If it sends load to processor $1$, it will not satisfy condition
+\eqref{eq.ping-pong} because after that sending it will be less loaded than
+$x_3^2(t)$.  So we consider that the \emph{ping-pong} condition is probably too
+strong. %Currently, we did not try to make another convergence proof without this condition or with a weaker condition.
+
+\smallskip  
+Nevertheless, we conjecture that a weaker condition may exist since we
 have never seen any scenario that is not leading to convergence, even with
-load-balancing strategies that are not exactly fulfilling these two conditions.
+load-balancing strategies that are not exactly fulfilling the authors' own conditions. %se two conditions.
+
+%It may be the subject of future work to express weaker conditions, and to prove
+%that they are sufficient to ensure the convergence of the load-balancing
+%algorithm.
+
+\smallskip
+
+Although this approach is interesting, several practical
+questions arise when dealing with realistic models of 
+computation and communication. As reported above, the 
+algorithm's description is too succinct and no details are 
+given on what is really sent and how the load balancing decision 
+are taken. To our knowledge, the only first attempt for a possible 
+implementation of this algorithm is investigated in~\cite{bahi+giersch+makhoul.2008.scalable} under the same conditions. Thus, in order to assess the performances
+of the new \besteffort{}, we naturally chose to compare it to this anterior
+work.  More precisely, we will use the algorithm~2 from
+\cite{bahi+giersch+makhoul.2008.scalable} and, through out the paper, we will
+reference it under the original name {\it Bertsekas and Tsitsiklis} for the sake of convenience and readability. 
+
+\smallskip 
+Here is an outline of the main principle of the borrowed algorithm.  When a given node  $i$ has to take
+a load balancing decision, it starts by sorting its neighbors by non-increasing
+order of their loads.  Then, it computes the difference between its own load, and
+the load of each of its neighbors.  Finally, taking the neighbors following the
+order defined before, the amount of load to send $s_{ij}$ is computed as
+$1/(|V(i)|+1)$ of the load difference%, with $n$ being the number of neighbors
+. This process is iterated as long as the node is more loaded than the considered
+neighbors.
 
-It may be the subject of future work to express weaker conditions, and to prove
-that they are sufficient to ensure the convergence of the load-balancing
-algorithm.
 
 \section{Best effort strategy}
 \label{sec.besteffort}
 
-In this section we describe a new load-balancing strategy that we call
-\emph{best effort}.  First, we explain the general idea behind this strategy,
-and then we describe some variants of this basic strategy.
+In this section, we describe a new load-balancing strategy that we call
+\besteffort{}.  First, we explain the general idea behind this strategy,
+and then we present some variants of this basic strategy.
 
 \subsection{Basic strategy}
-
-The general idea behind the \emph{best effort} strategy is that each processor,
+The description of our algorithm will be given from the point of view a processor~$i$.
+The principle of the \besteffort{} strategy is that each processor,
 that detects it has more load than some of its neighbors, sends some load to the
 most of its less loaded neighbors, doing its best to reach the equilibrium
-between those neighbors and himself.
+between the involved neighbors and itself.
 
-More precisely, when a processor $i$ is in its load-balancing phase,
-he proceeds as following.
+More precisely, %when a processor $i$ is in its load-balancing phase,
+at each iteration of the load balancing process, processor~$i$ 
+ proceeds as follows.
 \begin{enumerate}
 \item First, the neighbors are sorted in non-decreasing order of their
   known loads $x^i_j(t)$.
 
-\item Then, this sorted list is traversed in order to find its largest
-  prefix such as the load of each selected neighbor is lesser than:
+\item Then, this sorted list is used to find its largest
+  prefix such as the load of each selected neighbor is smaller than:
   \begin{itemize}
-  \item the processor's own load, and
-  \item the mean of the loads of the selected neighbors and of the
-    processor's load.
+  \item the load of processor $i$, and
+  \item the mean of the loads of the selected neighbors and processor i.
   \end{itemize}
-  Let's call $S_i(t)$ the set of the selected neighbors, and
-  $\bar{x}(t)$ the mean of the loads of the selected neighbors and of
-  the processor load:
+  Let $S_i(t)$ be the set of the selected neighbors, and
+  $\bar{x}(t)$ be the mean of the loads between the selected neighbors and processor $i$ is given as follows:
   \begin{equation*}
     \bar{x}(t) = \frac{1}{\abs{S_i(t)} + 1}
       \left( x_i(t) + \sum_{j\in S_i(t)} x^i_j(t) \right)
   \end{equation*}
-  The following properties hold:
+  so that the following properties hold: %{\bf RAPH : la suite tombe du ciel :-)}
   \begin{equation*}
     \begin{cases}
       S_i(t) \subset V(i) \\
@@ -251,12 +389,14 @@ he proceeds as following.
     \end{cases}
   \end{equation*}
 
-\item Once this selection is completed, processor $i$ sends to each of
-  the selected neighbor $j\in S_i(t)$ an amount of load $s_{ij}(t) =
+\item Once this selection is done, processor $i$ sends to each selected neighbor $j\in S_i(t)$ an amount of load $s_{ij}(t) =
   \bar{x} - x^i_j(t)$.
 
-  From the above equations, and notably from the definition of
-  $\bar{x}$, it can easily be verified that:
+  %From the above equations, and notably from the definition of $\bar{x}$, it can easily be verified that:
+  
+  \smallskip
+  In this way we obtain: 
+  
   \begin{equation*}
     \begin{cases}
       x_i(t) - \sum_{j\in S_i(t)} s_{ij}(t) = \bar{x} \\
@@ -265,81 +405,106 @@ he proceeds as following.
   \end{equation*}
 \end{enumerate}
 
-\subsection{Leveling the amount to send}
+
+
+\subsection{Leveling the amount of load to move}
 
 With the aforementioned basic strategy, each node does its best to reach the
-equilibrium with its neighbors.  Since each node may be taking the same kind of
-decision at the same moment, there is the risk that a node receives load from
+equilibrium with its neighbors. However, one question should be outlined here:
+How can we handle the case where two (or more) node initiators that may send 
+concurrently some amount of loads to the the same less loaded neighbor? Indeed,  
+%since each node may take the same kind of decision at the same time, 
+there is a risk that a node will receive load from
 several of its neighbors, and then is temporary going off the equilibrium state.
 This is particularly true with strongly connected applications.
 
-In order to reduce this effect, we add the ability to level the amount to send.
-The idea, here, is to make smaller steps toward the equilibrium, such that a
-potentially wrong decision has a lower impact.
 
-Concretely, once $s_{ij}$ has been evaluated as before, it is simply divided by
-some configurable factor.  That's what we named the ``parameter $k$'' in
+
+In order to reduce this effect, we add the ability to level the amount of load to send.
+The idea, here, is to make as few steps as possible toward the equilibrium, such that a
+potentially unsuitable decision pointed above has a lower impact on the local equilibrium.
+Roughly speaking, once $s_{ij}$ is estimated as previously explained, it is simply weighted by
+a given prescribed threshold parameter which we call 
+%.  This parameter is called 
+$k$ in
 Section~\ref{sec.results}.  The amount of data to send is then $s_{ij}(t) =
 (\bar{x} - x^i_j(t))/k$.
 \FIXME[check that it's still named $k$ in Sec.~\ref{sec.results}]{}
 
-\section{Other strategies}
-\label{sec.other}
 
-Another load balancing strategy, working under the same conditions, was
-previously developed by Bahi, Giersch, and Makhoul in
-\cite{bahi+giersch+makhoul.2008.scalable}.  In order to assess the performances
-of the new \emph{best effort}, we naturally chose to compare it to this anterior
-work.  More precisely, we will use the algorithm~2 from
-\cite{bahi+giersch+makhoul.2008.scalable} and, in the following, we will
-reference it under the name of Makhoul's.
 
-Here is an outline of the Makhoul's algorithm.  When a given node needs to take
-a load balancing decision, it starts by sorting its neighbors by increasing
-order of their load.  Then, it computes the difference between its own load, and
-the load of each of its neighbors.  Finally, taking the neighbors following the
-order defined before, the amount of load to send $s_{ij}$ is computed as
-$1/(N+1)$ of the load difference, with $N$ being the number of neighbors.  This
-process continues as long as the node is more loaded than the considered
-neighbor.
+%\section{Other strategies}
+%\label{sec.other}
+
+%Another load balancing strategy, working under the same conditions, was
+%previously developed by Bahi, Giersch, and Makhoul in
+%\cite{bahi+giersch+makhoul.2008.scalable}.  In order to assess the performances
+%of the new \besteffort{}, we naturally chose to compare it to this anterior
+%work.  More precisely, we will use the algorithm~2 from
+%\cite{bahi+giersch+makhoul.2008.scalable} and, in the following, we will
+%reference it under the name of naïve implementation of Bertsekas' load balancing algorithm.  {\bf : RAPH j'ai renommé MAKHOUL en naive, il faut valider !!!! LE SOUCI, il faudrait refaire les figures}
+
+%Here is an outline of the \makhoul{} algorithm.  When a given node needs to take
+%a load balancing decision, it starts by sorting its neighbors by increasing
+%order of their load.  Then, it computes the difference between its own load, and
+%the load of each of its neighbors.  Finally, taking the neighbors following the
+%order defined before, the amount of load to send $s_{ij}$ is computed as
+%$1/(n+1)$ of the load difference, with $n$ being the number of neighbors.  This
+%process continues as long as the node is more loaded than the considered
+%neighbor.
 
 
 \section{Virtual load}
 \label{sec.virtual-load}
 
-In this section,  we present the concept of \emph{virtual load}.  In order to
-use this concept, load balancing messages must be sent using two different kinds
-of  messages:  load information  messages  and  load  balancing messages.   More
-precisely, a node  wanting to send a part  of its load to one  of its neighbors,
-can first send  a load information message containing the load  it will send and
-then it can send the load  balancing message containing data  to be transferred.
-Load information  message are really  short, consequently they will  be received
-very quickly.  In opposition, load  balancing messages are often bigger and thus
+In this section,  we present the new concept of \emph{virtual load} which aims to improve the global convergence time. For this end, both load transfer messages and load information messages are dissociated. 
+%In order to
+%use this concept, load balancing messages must be sent using two different kinds
+%of  messages:  load information  messages  and  load  balancing messages.   
+More
+precisely, a node wanting to send some amount of its load to one (or more) of its neighbors
+can first send a load information message about the load it will send, and
+later it can send the load  message containing data to be transferred.
+Load information  messages are in fact short
+%, consequently they 
+and will be received soon.
+%very quickly.  
+In contrast, load  transfer messages are often larger ones and thus
 require more time to be transferred.
 
-The  concept  of  \emph{virtual load}  allows  a  node  that received  a  load
-information message to integrate the load that it will receive later in its load
-(virtually)  and consequently send  a (real)  part of  its load  to some  of its
-neighbors. In fact,  a node that receives a load  information message knows that
-later it  will receive the  corresponding load balancing message  containing the
-corresponding data.  So  if this node detects it is too  loaded compared to some
-of its neighbors  and if it has enough  load (real load), then it  can send more
-load  to  some of  its  neighbors  without waiting  the  reception  of the  load
-balancing message.
+The  concept  of  \emph{virtual load}  allows  a  node receiving a  load
+information message to integrate (virtually) the future load it will receive later in its load's list
+ even if the load has not been received yet. Consequently, the notified node can send  a (real)  part of  its load  to some  of its
+neighbors when needed. By and large, this allows a node on the one hand, to predict the load it will receive in the subsequent time steps, and on the other hand, to take suitable decisions when detecting load imbalance in its closed neighborhoods. Doing so, we expect faster convergence time since nodes can take 
+into account the information about the predictive loads not 
+received yet.
+
+% repetition !
+%In fact,  a node that receives a load  information message knows that
+%later it  will receive the  corresponding load balancing message  containing the
+%corresponding data.  So, if this node detects it is too  loaded compared to some
+%of its neighbors  and if it has enough  load (real load), then it  can send more
+%load  to  some of  its  neighbors  without waiting  the  reception  of the  load
+%balancing message.
+
+%Doing  this, we  can  expect a  faster  convergence since  nodes  have a  faster
+%information of the load they will receive, so they can take it into account.
+
+%\FIXME{Est ce qu'on donne l'algo avec virtual load?}
+
+%With integer load, this algorithm has been adapted by rounding the load value. In fact, we consider that the total amount of load is big enough and that it can be split with integer numbers.
+
 
-Doing  this, we  can  expect a  faster  convergence since  nodes  have a  faster
-information of the load they will receive, so they can take in into account.
 
-\FIXME{Est ce qu'on donne l'algo avec virtual load?}
 
-\FIXME{describe integer mode}
+%\FIXME{describe integer mode}
 
-\section{Simulations}
+\section{Implementation with SimGrid and simulations}
 \label{sec.simulations}
 
 In order to test and validate our approaches, we wrote a simulator
 using the SimGrid
-framework~\cite{casanova+legrand+quinson.2008.simgrid}.  This
+framework~\cite{simgrid.web,casanova+giersch+legrand+al.2014.simgrid}.  This
 simulator, which consists of about 2,700 lines of C++, allows to run
 the different load-balancing strategies under various parameters, such
 as the initial distribution of load, the interconnection topology, the
@@ -375,7 +540,7 @@ For the sake of simplicity, a few details were voluntary omitted from
 these descriptions.  For an exhaustive presentation, we refer to the
 actual source code that was used for the experiments%
 \footnote{As mentioned before, our simulator relies on the SimGrid
-  framework~\cite{casanova+legrand+quinson.2008.simgrid}.  For the
+  framework~\cite{casanova+giersch+legrand+al.2014.simgrid}.  For the
   experiments, we used a pre-release of SimGrid 3.7 (Git commit
   67d62fca5bdee96f590c942b50021cdde5ce0c07, available from
   \url{https://gforge.inria.fr/scm/?group_id=12})}, and which is
@@ -421,7 +586,7 @@ Algorithm~\ref{algo.comp}, it iteratively runs the following operations:
 \begin{itemize}
 \item if some load was received from the neighbors, get it;
 \item if there is some load to send to the neighbors, send it;
-\item run some computation, whose duration is function of the current
+\item run some computations, whose duration is function of the current
   load of the processor.
 \end{itemize}
 Practically, after the computation, the computing thread waits for a
@@ -487,64 +652,64 @@ iteratively runs the following operations:
   }
 \end{algorithm}
 
-\paragraph{}\FIXME{ajouter des détails sur la gestion de la charge virtuelle ?
-  par ex, donner l'idée générale de l'implémentation.  l'idée générale est déja
-  décrite en section~\ref{sec.virtual-load}}
+%\paragraph{}\FIXME{ajouter des détails sur la gestion de la charge virtuelle ?
+%  par ex, donner l'idée générale de l'implémentation.  l'idée générale est déja
+%  décrite en section~\ref{sec.virtual-load}}
 
 \subsection{Experimental contexts}
 \label{sec.exp-context}
 
-In order to assess the performances of our algorithms, we ran our
-simulator with various parameters, and extracted several metrics, that
-we will describe in this section.
+In order to assess the performances of our algorithms, simulations with various parameters have been achieved out, and several metrics are described in this section.
 
 \subsubsection{Load balancing strategies}
 
-Several load balancing strategies were compared.  We ran the experiments with
-the \emph{Best effort}, and with the \emph{Makhoul} strategies.  \emph{Best
+Several load balancing strategies were compared.  Experiments with
+the \besteffort{}, and with the \makhoul{} strategies have been performed.  \emph{Best
   effort} was tested with parameter $k = 1$, $k = 2$, and $k = 4$.  Secondly,
 each strategy was run in its two variants: with, and without the management of
-\emph{virtual load}.  Finally, we tested each configuration with \emph{real},
-and with \emph{integer} load.
+\emph{virtual load}.  Finally, each configuration with \emph{real},
+and with \emph{integer} load is considered.
 
 To summarize the different load balancing strategies, we have:
 \begin{description}
-\item[\textbf{strategies:}] \emph{Makhoul}, or \emph{Best effort} with $k\in
+\item[\textbf{strategies:}] \makhoul{}, or \besteffort{} with $k\in
   \{1,2,4\}$
 \item[\textbf{variants:}] with, or without virtual load
-\item[\textbf{domain:}] real load, or integer load
+%\item[\textbf{domain:}] real load, or integer load
 \end{description}
 %
-This gives us as many as $4\times 2\times 2 = 16$ different strategies.
+%This gives us as many as $4\times 2\times 2 = 16$ different strategies.
 
 \subsubsection{End of the simulation}
 
 The simulations were run until the load was nearly balanced among the
 participating nodes.  More precisely the simulation stops when each node holds
-an amount of load at less than 1\% of the load average, during an arbitrary
-number of computing iterations (2000 in our case).
-
-Note that this convergence detection was implemented in a centralized manner.
-This is easy to do within the simulator, but it's obviously not realistic.  In a
-real application we would have chosen a decentralized convergence detection
-algorithm, like the one described by Bahi, Contassot-Vivier, Couturier, and
-Vernier in \cite{10.1109/TPDS.2005.2}.
-
-\subsubsection{Platforms}
-
-In order to show the behavior of the different strategies in different
-settings, we simulated the executions on two sorts of platforms.  These two
-sorts of platforms differ by their underlaid network topology.  On the one hand,
-we have homogeneous platforms, modeled as a cluster.  On the other hand, we have
-heterogeneous platforms, modeled as the interconnection of a number of clusters.
-
-The clusters were modeled by a fixed number of computing nodes interconnected
-through a backbone link.  Each computing node has a computing power of
-1~GFlop/s, and is connected to the backbone by a network link whose bandwidth is
-of 125~MB/s, with a latency of 50~$\mu$s.  The backbone has a network bandwidth
-of 2.25~GB/s, with a latency of 500~$\mu$s.
-
-The heterogeneous platform descriptions were created by taking a subset of the
+an amount of load at less than 1\% of the load average.
+%, during an arbitrary
+%number of computing iterations (2000 in our case).
+
+%Note that this convergence detection was implemented in a centralized manner.
+%This is easy to do within the simulator, but it is obviously not realistic.  In a
+%real application we would have chosen a decentralized convergence detection
+%algorithm, like the one described in \cite{ccl09:ij}.
+
+\subsubsection{Platform}
+
+%In order to show the behavior of the different strategies 
+%in different
+%settings, we simulated the executions on two sorts of platforms.  These two
+%sorts of platforms differ by their network topology.  On the one hand,
+%we have homogeneous platforms, modeled as a cluster.  On the other hand, we have
+%heterogeneous platforms, modeled as the interconnection of a number of clusters.
+
+
+%The clusters are modeled by a fixed number of computing nodes interconnected
+%through a backbone link.  Each computing node has a computing power of
+%1~GFlop/s, and is connected to the backbone by a network link whose bandwidth is
+%of 125~MB/s, with a latency of 50~$\mu$s.  The backbone has a network bandwidth
+%of 2.25~GB/s, with a latency of 500~$\mu$s.
+
+In order to make our experiments, an heterogeneous platform descriptions were created by taking a subset of the
 Grid'5000 infrastructure\footnote{Grid'5000 is a French large scale experimental
   Grid (see \url{https://www.grid5000.fr/}).}, as described in the platform file
 \texttt{g5k.xml} distributed with SimGrid.  Note that the heterogeneity of the
@@ -553,21 +718,20 @@ algorithms currently do not handle heterogeneous computing resources, the
 processor speeds were normalized, and we arbitrarily chose to fix them to
 1~GFlop/s.
 
-Then we derived each sort of platform with four different number of computing
-nodes: 16, 64, 256, and 1024 nodes.
+Then each kind of platform with four different numbers of computing
+nodes: 16, 64, 256, and 1024 nodes is built in a similar way.
 
 \subsubsection{Configurations}
 
 The distributed processes of the application were then logically organized along
-three possible topologies: a line, a torus or an hypercube.  We ran tests where
-the total load was initially on an only node (at one end for the line topology),
-and other tests where the load was initially randomly distributed across all the
-participating nodes.  The total amount of load was fixed to a number of load
+three possible topologies: a line, a torus or an hypercube.  Tests were performed with the total load initially on only one node (at one end for the line topology).
+Other tests for which the load was initially randomly distributed across all the
+participating nodes are also considered.  The total amount of load was fixed to a number of load
 units equal to 1000 times the number of node.  The average load is then of 1000
 load units.
 
-For each of the preceding configuration, we finally had to choose the
-computation and communication costs of a load unit.  We chose them, such as to
+For all the previous configurations, the
+computation and communication costs of a load unit are defined.  We chose them, such as to
 have three different computation over communication cost ratios, and hence model
 three different kinds of applications:
 \begin{itemize}
@@ -576,67 +740,62 @@ three different kinds of applications:
 \item balanced, with a computation/communication cost ratio of $1/1$.
 \end{itemize}
 
-To summarize the various configurations, we have:
-\begin{description}
-\item[\textbf{platforms:}] homogeneous (cluster), or heterogeneous (subset of
-  Grid'5000)
-\item[\textbf{platform sizes:}] platforms with 16, 64, 256, or 1024 nodes
-\item[\textbf{process topologies:}] line, torus, or hypercube
-\item[\textbf{initial load distribution:}] initially on a only node, or
-  initially randomly distributed over all nodes
-\item[\textbf{computation/communication cost ratio:}] $10/1$, $1/1$, or $1/10$
-\end{description}
-%
-This gives us as many as $2\times 4\times 3\times 2\times 3 = 144$ different
-configurations.
-%
-Combined with the various load balancing strategies, we had $16\times 144 =
-2304$ distinct settings to evaluate.  In fact, as it will be shown later, we
-didn't run all the strategies, nor all the configurations for the bigger
-platforms with 1024 nodes, since to simulations would have run for a too long
-time.
+% To summarize the various configurations, we have:
+% \begin{description}
+% \item[\textbf{platforms:}] homogeneous (cluster), or heterogeneous (subset of
+%   Grid'5000)
+% \item[\textbf{platform sizes:}] platforms with 16, 64, 256, or 1024 nodes
+% \item[\textbf{process topologies:}] line, torus, or hypercube
+% \item[\textbf{initial load distribution:}] initially on a only node, or
+%   initially randomly distributed over all nodes
+% \item[\textbf{computation/communication cost ratio:}] $10/1$, $1/1$, or $1/10$
+% \end{description}
+% %
+% This gives us as many as $2\times 4\times 3\times 2\times 3 = 144$ different
+% configurations.
+% %
+% Combined with the various load balancing strategies,  $16\times 144 =
+% 2,304$ distinct settings have been evaluated.  In fact, as it will be shown later, only configurations with a maximum number of 1,024 nodes are considered in order to limit the time of experiments.
 
-Anyway, all these the experiments represent more than 240 hours of computing
-time.
 
 \subsubsection{Metrics}
 \label{sec.metrics}
 
-In order to evaluate and compare the different load balancing strategies we had
-to define several metrics.  Our goal, when choosing these metrics, was to have
+In order to evaluate and compare the different load balancing strategies we define several metrics.  Our goal, when choosing these metrics, is to have
 something tending to a constant value, i.e. to have a measure which is not
-changing anymore once the convergence state is reached.  Moreover, we wanted to
+changing anymore once the convergence state is reached.  Moreover, we want to
 have some normalized value, in order to be able to compare them across different
 settings.
 
-With these constraints in mind, we defined the following metrics:
+With these constraints in mind, we define the following metrics:
 %
 \begin{description}
-\item[\textbf{average idle time:}] that's the total time spent, when the nodes
-  don't hold any share of load, and thus have nothing to compute.  This total
-  time is divided by the number of participating nodes, such as to have a number
-  that can be compared between simulations of different sizes.
-
-  This metric is expected to give an idea of the ability of the strategy to
-  diffuse the load quickly.  A smaller value is better.
-
-\item[\textbf{average convergence date:}] that's the average of the dates when
-  all nodes reached the convergence state.  The dates are measured as a number
+\item[\textbf{average idle time:}] that is the total time spent, when the nodes
+  do not hold any share of load, and thus have nothing to compute. 
+  %This total
+  %time is divided by the number of participating nodes, such as to have a number
+  %that can be compared between simulations of different sizes.
+  %This metric is expected to give an idea of the ability of the strategy to
+  %diffuse the load quickly.  
+  A smaller value is better.
+
+\item[\textbf{average convergence time:}] that is the average of the times when
+  all nodes reached the convergence state.  Times are measured as a number
   of (simulated) seconds since the beginning of the simulation.
 
-\item[\textbf{maximum convergence date:}] that's the date when the last node
+\item[\textbf{maximum convergence time:}] that is the time when the last node
   reached the convergence state.
+  %These two dates give an idea of the time needed by the strategy to reach the
+  %equilibrium state.  
+  A smaller value is better.
 
-  These two dates give an idea of the time needed by the strategy to reach the
-  equilibrium state.  A smaller value is better.
-
-\item[\textbf{data transfer amount:}] that's the sum of the amount of all data
-  transfers during the simulation.  This sum is then normalized by dividing it
-  by the total amount of data present in the system.
+% \item[\textbf{data transfer amount:}] that is the sum of the amount of all data
+%   transfers during the simulation.  This sum is then normalized by dividing it
+%   by the total amount of data present in the system.
 
-  This metric is expected to give an idea of the efficiency of the strategy in
-  terms of data movements, i.e. its ability to reach the equilibrium with fewer
-  transfers.  Again, a smaller value is better.
+  This metric is expected to give an idea of the efficiency of the strategy in
+  terms of data movements, i.e. its ability to reach the equilibrium with fewer
+  transfers.  Again, a smaller value is better.
 
 \end{description}
 
@@ -644,25 +803,25 @@ With these constraints in mind, we defined the following metrics:
 \subsection{Experimental results}
 \label{sec.results}
 
-In this section, the results for the different simulations will be presented,
-and we'll try to explain our observations.
+In this section, the results for the different simulations are presented,
+and our observations are explained.
 
-\subsubsection{Cluster vs grid platforms}
+% \subsubsection{Cluster versus grid platforms}
 
-As mentioned earlier, we simulated the different algorithms on two kinds of
-physical platforms: clusters and grids.  A first observation that we can make,
-is that the graphs we draw from the data have a similar aspect for the two kinds
-of platforms.  The only noticeable difference is that the algorithms need a bit
-more time to achieve the convergence on the grid platforms, than on clusters.
-Nevertheless their relative performances remain generally identical.
+% As mentioned earlier, different algorithms have been simulated on two kinds of
+% physical platforms: clusters and grids.  A first observation,
+is that the graphs we draw from the data have a similar aspect for the two kinds
+of platforms.  The only noticeable difference is that the algorithms need a bit
+more time to achieve the convergence on the grid platforms, than on clusters.
+% Nevertheless their relative performances remain generally similar.
 
-This suggests that the relative performances of the different strategies are not
-influenced by the characteristics of the physical platform.  The differences in
-the convergence times can be explained by the fact that on the grid platforms,
-distant sites are interconnected by links of smaller bandwidth.
+This suggests that the relative performances of the different strategies are not
+influenced by the characteristics of the physical platform.  The differences in
+the convergence times can be explained by the fact that on the grid platforms,
+distant sites are interconnected by links of smaller bandwidth.
 
-Therefore, in the following, we'll only discuss the results for the grid
-platforms.
+% Therefore, in the following, we only discuss the results for the grid
+platforms.
 
 \subsubsection{Main results}
 
@@ -674,7 +833,8 @@ platforms.
   \includegraphics[width=.5\linewidth]{data/graphs/R1-1:10-grid-torus}
   \includegraphics[width=.5\linewidth]{data/graphs/R1-10:1-grid-hcube}%
   \includegraphics[width=.5\linewidth]{data/graphs/R1-1:10-grid-hcube}
-  \caption{Real mode, initially on an only mode, comp/comm cost ratio = $10/1$ (left), or $1/10$ (right).}
+  \caption{Real mode, initially on an only mode, comp/comm cost ratio = $10/1$ (left), or $1/10$ (right). For each bar, from bottom to top, the first part represents the average idle
+time, the second part represents the average convergence time, and then the third part represents the maximum convergence time.}
   \label{fig.results1}
 \end{figure*}
 
@@ -690,17 +850,16 @@ platforms.
   \label{fig.resultsN}
 \end{figure*}
 
-The main results for our simulations on grid platforms are presented on the
-figures~\ref{fig.results1} and~\ref{fig.resultsN}.
+The main results for our simulations on grid platforms are presented on Figures~\ref{fig.results1} and~\ref{fig.resultsN}.
 %
-The results on figure~\ref{fig.results1} are when the load to balance is
-initially on an only node, while the results on figure~\ref{fig.resultsN} are
+The results on Figure~\ref{fig.results1} are when the load to balance is
+initially on an only node, while the results on Figure~\ref{fig.resultsN} are
 when the load to balance is initially randomly distributed over all nodes.
 
 On both figures, the computation/communication cost ratio is $10/1$ on the left
 column, and $1/10$ on the right column.  With a computation/communication cost
 ratio of $1/1$ the results are just between these two extrema, and definitely
-don't give additional information, so we chose not to show them here.
+don not give additional information, so we chose not to show them here.
 
 On each of the figures~\ref{fig.results1} and~\ref{fig.resultsN}, the results
 are given for the process topology being, from top to bottom, a line, a torus or
@@ -708,46 +867,135 @@ an hypercube.
 
 Finally, on the graphs, the vertical bars show the measured times for each of
 the algorithms.  These measured times are, from bottom to top, the average idle
-time, the average convergence date, and the maximum convergence date (see
+time, the average convergence time, and the maximum convergence time (see
 Section~\ref{sec.metrics}).  The measurements are repeated for the different
-platform sizes.  Some bars are missing, specially for large platforms.  This is
+platform sizes.  Some bars are missing, especially for large platforms.  This is
 either because the algorithm did not reach the convergence state in the
-allocated time, or because we simply decided not to run it.
+allocated time.
+
+
+%\FIXME{annoncer le plan de la suite}
+
+\subsubsection{The \besteffort{} and  \makhoul{} strategies without virtual load}
+
+Before looking  at the different variations,  we will first show  that the plain
+\besteffort{}  strategy  is valuable,  and  may be  as  good  as the  \makhoul{}
+strategy.  On  Figures~\ref{fig.results1} and~\ref{fig.resultsN},
+these strategies are respectively labeled ``b'' and ``a''.
+
+We  can  see  that  the  relative  performance of  these  strategies  is  mainly
+influenced by  the application topology.  It  is for the line  topology that the
+difference is the  more important.  In this case,  the \besteffort{} strategy is
+nearly faster than the \makhoul{} strategy.  This can  be explained by the
+fact that the \besteffort{} strategy tries to distribute the load fairly between
+all the nodes  and with the line topology,  it is easy to load  balance the load
+fairly.
+
+On the contrary, for the hypercube topology, the \besteffort{} strategy performs
+worse than the \makhoul{} strategy. In this case, the \makhoul{} strategy which
+tries to give more load to few neighbors reaches the equilibrium faster.
+
+For the torus  topology, for which the  number of links is between  the line and
+the hypercube, the \makhoul{} strategy  is slightly better but the difference is
+more nuanced when the initial load is  only on one node. The only case where the
+\makhoul{} strategy is really faster than the \besteffort{} strategy is with the
+random initial distribution when the communication are slow.
 
-\FIXME{donner les premières conclusions, annoncer le plan de la suite}
-\FIXME{comparer be/makhoul -> be tient la route (parler du cas réel uniquement)}
+Globally   the  number  of   interconnection  is   very  important.    The  more
+the interconnection links are, the  faster the \makhoul{} strategy is because
+it distributes quickly significant amount of load, even if this is unfair, between
+all the  neighbors.  In opposition,  the \besteffort{} strategy  distributes the
+load fairly so this strategy is better for low connected strategy.
 
-\subsubsection{With the virtual load extension}
 
-\FIXME{valider l'extension virtual load -> c'est 'achement bien}
+
+
+
+\subsubsection{Virtual load}
+
+The influence of virtual load is most of the time really significant compared to
+the  same configuration  without  it. Sometimes  it  has no  effect  but, based on our observations,  it has never a negative effect on the load balancing we tested.
+
+On Figure~\ref{fig.results1}, when the load is  initially on one node, it can be
+noticed that the  average idle times are generally longer  with the virtual load
+than without  it. This  can be explained  by the  fact that, with  virtual load,
+processors  will exchange all  the load  they need  to exchange  as soon  as the
+virtual load has been balanced  between all the processors. So consequently they
+cannot  compute  at  the  beginning.  This is  especially  noticeable  when  the
+communication are slow (on the left part of Figure ~\ref{fig.results1}.
+
+On Figure \ref{fig.resultsN} when the load to balance is initially randomly distributed over all nodes, we can see that the effect of virtual load is not significant for the line. For the torus with the mainly communicating case (on the left of the figure), the effect of the virtual load is very significant. For the hypercube, in any case, the effect of the virtual load is visible. It is more visible when communications have a more important role (i.e. with the mainly communicating case).
+
+
+%Dans ce cas  légère amélioration de la cvg. max.  Temps  moyen de cvg. amélioré,
+%mais plus de temps passé en idle, surtout quand les comms coutent cher.
+
+%\subsubsection{The \besteffort{} strategy with an initial random load
+%  distribution, and larger platforms}
+
+%In 
+%Mêmes conclusions pour line et hcube.
+%Sur tore, BE se fait exploser quand les comms coutent cher.
+
+%\FIXME{virer les 1024 ?}
+
+%\subsubsection{With the virtual load extension with an initial random load
+%  distribution}
+
+%Soit c'est équivalent, soit on gagne -> surtout quand les comms coutent cher et
+%qu'il y a beaucoup de voisins.
 
 \subsubsection{The $k$ parameter}
+\label{results-k}
+
+As  explained  previously when  the  communication  are  slow the  \besteffort{}
+strategy is efficient. This is due to the fact that it tries to balance the load
+fairly and consequently  a significant amount of the  load is transferred between
+processors.  In this situation, it is possible to reduce the convergence time by
+using  the leveler  parameter  (parameter  $k$).  The  advantage  of using  this
+solution is particularly efficient when the initial load is randomly distributed
+on  the nodes with  torus and  hypercube topologies  and slow  communication. When
+virtual load  mechanism is used,  the effect of  this parameter is  also visible
+with the same condition. However, sometimes this parameter may have a negative effect on the convergence time.
 
-\FIXME{proposer le -k -> ça peut aider dans certains cas}
 
-\subsubsection{With an initial random distribution, and larger platforms}
 
-\FIXME{dire quoi ici ?}
 
 \subsubsection{With integer load}
 
-\FIXME{conclure avec la version entière -> on n'a pas l'effet d'escalier !}
+We also performed  some experiments with integer load instead  of load with real
+value.  In  this case, the  results have globally  the same behavior, that is why we decided not to show similar figures.   The most
+interesting  result, from  our point  of view,  is that  the virtual  mode allows
+processors in a line topology to converge to the uniform load balancing. Without
+the virtual  load, most  of the time,  processors converge  to what we  call the
+``stairway effect'', that  is to say that  there is only a difference  of one in
+the load of each processor and its neighbors (for example with 10 processors, we
+obtain 10 9 8 7 6 6 7 8 9 10 instead of 8 8 8 8 8 8 8 8 8 8).
 
-\FIXME{what about the amount of data?}
+%Cas normal, ligne -> converge pas (effet d'escalier).
+%Avec vload, ça converge.
 
-\FIXME{On constate quoi (vérifier avec les chiffres)?
-\begin{itemize}
-\item cluster ou grid, entier ou réel, ne font pas de grosses différences
-\item bookkeeping? améliore souvent les choses, parfois au prix d'un retard au démarrage
-\item makhoul? se fait battre sur les grosses plateformes
-\item taille de plateforme?
-\item ratio comp/comm?
-\item option $k$? peut-être intéressant sur des plateformes fortement interconnectées (hypercube)
-\item volume de comm? souvent, besteffort/plain en fait plus. pourquoi?
-\item répartition initiale de la charge ?
-\item integer mode sur topo. line n'a jamais fini en plain? vérifier si ce n'est
-  pas à cause de l'effet d'escalier que bk est capable de gommer.
-\end{itemize}}
+%Dans les autres cas, résultats similaires au cas réel: redire que vload est
+%intéressant.
+
+%\FIXME{ajouter une courbe avec l'équilibrage en entier}
+
+%\FIXME{virer la metrique volume de comms}
+
+%\FIXME{ajouter une courbe ou on voit l'évolution de la charge en fonction du  temps : avec et sans vload}
+
+% \begin{itemize}
+% \item cluster ou grid, entier ou réel, ne font pas de grosses différences
+% \item bookkeeping? améliore souvent les choses, parfois au prix d'un retard au démarrage
+% \item makhoul? se fait battre sur les grosses plateformes
+% \item taille de plateforme?
+% \item ratio comp/comm?
+% \item option $k$? peut-être intéressant sur des plateformes fortement interconnectées (hypercube)
+% \item volume de comm? souvent, besteffort/plain en fait plus. pourquoi?
+% \item répartition initiale de la charge ?
+% \item integer mode sur topo. line n'a jamais fini en plain? vérifier si ce n'est
+%   pas à cause de l'effet d'escalier que bk est capable de gommer.
+% \end{itemize}}
 
 % On veut montrer quoi ? :
 
@@ -775,18 +1023,24 @@ allocated time, or because we simply decided not to run it.
 
 % Taille : 10 100 très gros
 
-\section{Conclusion and perspectives}
+\section{Conclusion}
+\label{conclusions-remarks}
 
-\FIXME{conclude!}
+In this paper, we have presented a new asynchronous load balancing algorithm for non negative real numbers
+of divisible loads in distributed systems. The proposed algorithm which is called {\it best effort strategy} 
+seeks greedily for loads imbalance detection and tries to achieve efficient local equilibrium threshold 
+between neighbors. Our proposal is based on {\it a clairvoyant virtual loads' transfer} scheme which allows nodes to predict the future loads they will receive in the subsequent iterations. 
+This leads to a noticeable speedup of the global convergence time of the load balancing process. 
+Based on SimGrid simulator, we have demonstrated that, when we deal with realistic models of computation and communication, our algorithm exhibits better performances than its direct competitors from the literature. This makes it a viable choice for load balancing of both non negative real and integer divisible loads in distributed computing systems. % un peu gonflé peut être pour la dernière phrase.
 
 \section*{Acknowledgments}
 
-Computations have been performed on the supercomputer facilities of the
-Mésocentre de calcul de Franche-Comté.
-
+This  paper  is   partially  funded  by  the  Labex   ACTION  program  (contract
+ANR-11-LABX-01-01).  We also thank the supercomputer facilities of the Mésocentre de calcul de Franche-Comté.
 \bibliographystyle{elsarticle-num}
 \bibliography{biblio}
-\FIXME{find and add more references}
+%\FIXME{find and add more references}
 
 \end{document}
 
@@ -801,4 +1055,6 @@ Mésocentre de calcul de Franche-Comté.
 % LocalWords:  SimGrid DASUD Comté asynchronism ji ik isend irecv Cortés et al
 % LocalWords:  chan ctrl fifo Makhoul GFlop xml pre FEMTO Makhoul's fca bdee
 % LocalWords:  cdde Contassot Vivier underlaid du de Maréchal Juin cedex calcul
-% LocalWords:  biblio
+% LocalWords:  biblio Institut UMR Université UFC Centre Scientifique CNRS des
+% LocalWords:  École Nationale Supérieure Mécanique Microtechniques ENSMM UTBM
+% LocalWords:  Technologie Bahi