]> AND Private Git Repository - prng_gpu.git/blobdiff - prng_gpu.tex
Logo AND Algorithmique Numérique Distribuée

Private GIT Repository
suite
[prng_gpu.git] / prng_gpu.tex
index ccb0c95be7e36e53d03eef96a65fba9d1c184bfd..39536c619accd44ebe4ff4c130b2bcfb4a56ab2e 100644 (file)
@@ -34,7 +34,7 @@
 
 \newcommand{\alert}[1]{\begin{color}{blue}\textit{#1}\end{color}}
 
 
 \newcommand{\alert}[1]{\begin{color}{blue}\textit{#1}\end{color}}
 
-\title{Efficient Generation of Pseudo-Random Bumbers based on Chaotic Iterations
+\title{Efficient Generation of Pseudo-Random Numbers based on Chaotic Iterations
 on GPU}
 \begin{document}
 
 on GPU}
 \begin{document}
 
@@ -44,17 +44,57 @@ Guyeux\thanks{Authors in alphabetic order}}
 \maketitle
 
 \begin{abstract}
 \maketitle
 
 \begin{abstract}
-This is the abstract
+
 \end{abstract}
 
 \section{Introduction}
 
 \end{abstract}
 
 \section{Introduction}
 
+Random  numbers are  used in  many scientific  applications and  simulations. On
+finite  state machines,  as computers,  it is  not possible  to  generate random
+numbers but only pseudo-random numbers. In practice, a good pseudo-random number
+generator (PRNG) needs  to verify some features to be used  by scientists. It is
+important  to  be  able  to  generate  pseudo-random  numbers  efficiently,  the
+generation  needs to  be reproducible  and a  PRNG needs  to satisfy  many usual
+statistical properties. Finally, from our point a view, it is essential to prove
+that a  PRNG is chaotic.  Devaney~\cite{Devaney} proposed  a common mathematical
+formulation  of chaotic  dynamical  systems. Concerning  the statistical  tests,
+TestU01the is  the best-known public-domain statistical testing  packages. So we
+use it for all our PRNGs, especially  the {\it BigCrush} which is based on the largest
+serie of tests.
+
+In a  previous work~\cite{bgw09:ip}  we have proposed  a new familly  of chaotic
+PRNG  based on  chaotic iterations  (IC).   In this  paper we  propose a  faster
+version which is also proven to be chaotic with the Devaney formulation.
+
+Although graphics  processing units (GPU)  was initially designed  to accelerate
+the manipulation of  images, they are nowadays commonly  used in many scientific
+applications. Therefore,  it is important  to be able to  generate pseudo-random
+numbers inside a GPU when a scientific application runs in a GPU. That is why we
+also provide an efficient PRNG for GPU respecting based on IC.
+
+
+
+
 Interet des itérations chaotiques pour générer des nombre alea\\
 Interet de générer des nombres alea sur GPU
 Interet des itérations chaotiques pour générer des nombre alea\\
 Interet de générer des nombres alea sur GPU
-\alert{RC, un petit state-of-the-art sur les PRNGs sur GPU ?}
-...
 
 
 
 
+\section{Related works on GPU based PRNGs}
+
+In the litterature many authors have work on defining GPU based PRNGs. We do not
+want to be exhaustive and we just give the most significant works from our point
+of view.
+
+In \cite{Pang:2008:cec},  the authors define  a PRNG based on  cellular automata
+which  does   not  require  high  precision  integer   arithmetics  nor  bitwise
+operations. There is no mention of statistical tests nor proof that this PRNG is
+chaotic. Concerning  the speed  of generation, they  can generate  about 3200000
+random numbers per seconds on a GeForce 7800 GTX GPU (which is quite old now).
+
+In \cite{ZRKB10}, the authors propose  different versions of efficient GPU PRNGs
+based on  Lagged Fibonacci,  Hybrid Taus  or Hybrid Taus.  They have  used these
+PRNGs for Langevin simulations of biomolecules fully implemented on GPU.
+
 \section{Basic Recalls}
 \label{section:BASIC RECALLS}
 This section is devoted to basic definitions and terminologies in the fields of
 \section{Basic Recalls}
 \label{section:BASIC RECALLS}
 This section is devoted to basic definitions and terminologies in the fields of
@@ -725,17 +765,16 @@ unsigned int CIprng() {
 
 
 In listing~\ref{algo:seqCIprng}  a sequential version of  our chaotic iterations
 
 
 In listing~\ref{algo:seqCIprng}  a sequential version of  our chaotic iterations
-based   PRNG    is   presented.   The    xor   operator   is    represented   by
-\textasciicircum.  This   function  uses  three  classical   64-bits  PRNG:  the
-\texttt{xorshift},  the   \texttt{xor128}  and  the   \texttt{xorwow}.   In  the
-following,  we call  them  xor-like  PRNGSs.  These  three  PRNGs are  presented
-in~\cite{Marsaglia2003}.  As each  xor-like PRNG used works with  64-bits and as
-our PRNG works  with 32-bits, the use of \texttt{(unsigned  int)} selects the 32
-least significant bits whereas  \texttt{(unsigned int)(t3$>>$32)} selects the 32
-most  significants bits  of the  variable \texttt{t}.   So to  produce  a random
-number realizes  6 xor operations with  6 32-bits numbers produced  by 3 64-bits
-PRNG.  This version successes the  BigCrush of the TestU01 battery [P.  L’ecuyer
-  and R. Simard. Testu01].
+based PRNG is  presented.  The xor operator is  represented by \textasciicircum.
+This  function uses  three classical  64-bits PRNG:  the  \texttt{xorshift}, the
+\texttt{xor128}  and  the  \texttt{xorwow}.   In  the following,  we  call  them
+xor-like PRNGSs.   These three PRNGs are  presented in~\cite{Marsaglia2003}.  As
+each xor-like PRNG  used works with 64-bits and as our  PRNG works with 32-bits,
+the use of \texttt{(unsigned int)} selects the 32 least significant bits whereas
+\texttt{(unsigned int)(t3$>>$32)}  selects the 32 most significants  bits of the
+variable \texttt{t}.   So to produce a  random number realizes  6 xor operations
+with 6 32-bits  numbers produced by 3 64-bits PRNG.   This version successes the
+BigCrush of the TestU01 battery~\cite{LEcuyerS07}.
 
 \section{Efficient prng based on chaotic iterations on GPU}
 
 
 \section{Efficient prng based on chaotic iterations on GPU}