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Add logic for subtree node removal
[simgrid.git] / src / mc / explo / odpor / WakeupTree.hpp
1 /* Copyright (c) 2007-2023. The SimGrid Team. All rights reserved.          */
2
3 /* This program is free software; you can redistribute it and/or modify it
4  * under the terms of the license (GNU LGPL) which comes with this package. */
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6 #ifndef SIMGRID_MC_ODPOR_WAKEUP_TREE_HPP
7 #define SIMGRID_MC_ODPOR_WAKEUP_TREE_HPP
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9 #include "src/mc/explo/odpor/WakeupTreeIterator.hpp"
10 #include "src/mc/explo/odpor/odpor_forward.hpp"
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12 #include <memory>
13 #include <unordered_map>
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15 namespace simgrid::mc::odpor {
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17 class WakeupTreeNode {
18 private:
19   explicit WakeupTreeNode(const PartialExecution& u) : seq_(u) {}
20   explicit WakeupTreeNode(PartialExecution&& u) : seq_(std::move(u)) {}
21
22   /** An ordered list of children of for this node in the tree */
23   std::list<WakeupTreeNode*> children_;
24
25   /** @brief The contents of the node */
26   PartialExecution seq_;
27
28   /** Allows the owning tree to insert directly into the child */
29   friend WakeupTree;
30   friend WakeupTreeIterator;
31
32 public:
33   WakeupTreeNode(const WakeupTreeNode&)            = delete;
34   WakeupTreeNode(WakeupTreeNode&&)                 = default;
35   WakeupTreeNode& operator=(const WakeupTreeNode&) = delete;
36   WakeupTreeNode& operator=(WakeupTreeNode&&)      = default;
37
38   const auto begin() const { return this->children_.begin(); }
39   const auto end() const { return this->children_.end(); }
40   const auto rbegin() const { return this->children_.rbegin(); }
41   const auto rend() const { return this->children_.rend(); }
42
43   const PartialExecution& get_sequence() const { return seq_; }
44   const std::list<WakeupTreeNode*>& get_ordered_children() const { return children_; }
45   bool is_leaf() const { return children_.empty(); }
46   bool is_single_process() const { return children_.size() == static_cast<size_t>(1); }
47
48   /** Insert a node `node` as a new child of this node */
49   void add_child(WakeupTreeNode* node) { this->children_.push_back(node); }
50 };
51
52 class WakeupTree {
53 private:
54   /** @brief The root node of the tree */
55   WakeupTreeNode* const root_;
56
57   /**
58    * @brief All of the nodes that are currently are a part of the tree
59    *
60    * @invariant Each node event maps itself to the owner of that node,
61    * i.e. the unique pointer that manages the data at the address. The tree owns all
62    * of the addresses that are referenced by the nodes WakeupTreeNode and Configuration.
63    * ODPOR guarantees that nodes are persisted as long as needed.
64    */
65   std::unordered_map<WakeupTreeNode*, std::unique_ptr<WakeupTreeNode>> nodes_;
66
67   void insert_node(std::unique_ptr<WakeupTreeNode> node);
68   void remove_node(WakeupTreeNode* node);
69
70   /**
71    * @brief Adds a new node to the tree, disconnected from
72    * any other, which represents the partial execution
73    * "fragment" `u`
74    */
75   WakeupTreeNode* make_node(const PartialExecution& u);
76
77   bool contains(WakeupTreeNode* node) const;
78
79   /* Allow the iterator to access the contents of the tree */
80   friend WakeupTreeIterator;
81
82 public:
83   WakeupTree();
84   explicit WakeupTree(std::unique_ptr<WakeupTreeNode> root);
85
86   auto begin() const { return WakeupTreeIterator(*this); }
87   auto end() const { return WakeupTreeIterator(); }
88
89   void remove_subtree_rooted_at(WakeupTreeNode* root);
90   static WakeupTree new_subtree_rooted_at(WakeupTreeNode* root);
91
92   /**
93    * @brief Whether or not this tree is considered empty
94    *
95    * @note Unlike other collection types, a wakeup tree is
96    * considered "empty" if it only contains the root node;
97    * that is, if it is "uninteresting". In such a case,
98    */
99   bool is_empty() const { return nodes_.size() == static_cast<size_t>(1); }
100
101   /**
102    * @brief Inserts an sequence `seq` of processes into the tree
103    * such that that this tree is a wakeup tree relative to the
104    * given execution
105    */
106   void insert(const Execution& E, const PartialExecution& seq);
107 };
108
109 } // namespace simgrid::mc::odpor
110 #endif