Logo AND Algorithmique Numérique Distribuée

Public GIT Repository
Make ConditionVariable::~ConditionVariable() private.
[simgrid.git] / include / simgrid / s4u / ConditionVariable.hpp
1 /* Copyright (c) 2006-2021. The SimGrid Team. All rights reserved.          */
2
3 /* This program is free software; you can redistribute it and/or modify it
4  * under the terms of the license (GNU LGPL) which comes with this package. */
5
6 #ifndef SIMGRID_S4U_COND_VARIABLE_HPP
7 #define SIMGRID_S4U_COND_VARIABLE_HPP
8
9 #include <simgrid/forward.h>
10
11 #include <simgrid/chrono.hpp>
12 #include <simgrid/s4u/Mutex.hpp>
13
14 #include <future>
15
16 namespace simgrid {
17 namespace s4u {
18
19 /**
20  * @beginrst
21  * SimGrid's condition variables are meant to be drop-in replacements of ``std::condition_variable``.
22  * Please refer to the `documentation of standard C++ <https://en.cppreference.com/w/cpp/thread/condition_variable>`_
23  * for more information on condition variables. A SimGrid example is available in Section :ref:`s4u_ex_IPC`.
24  * @endrst
25  */
26 class XBT_PUBLIC ConditionVariable {
27 private:
28   friend kernel::activity::ConditionVariableImpl;
29   friend void kernel::activity::intrusive_ptr_release(kernel::activity::ConditionVariableImpl* cond);
30
31   kernel::activity::ConditionVariableImpl* const pimpl_;
32
33   explicit ConditionVariable(kernel::activity::ConditionVariableImpl* cond) : pimpl_(cond) {}
34   ~ConditionVariable() = default;
35 #ifndef DOXYGEN
36   ConditionVariable(ConditionVariable const&) = delete;
37   ConditionVariable& operator=(ConditionVariable const&) = delete;
38
39   friend XBT_PUBLIC void intrusive_ptr_add_ref(const ConditionVariable* cond);
40   friend XBT_PUBLIC void intrusive_ptr_release(const ConditionVariable* cond);
41 #endif
42
43 public:
44   /** Create a new condition variable and return a smart pointer
45    *
46    * @beginrst
47    * You should only manipulate :cpp:type:`simgrid::s4u::ConditionVariablePtr`, as created by this function (see also :ref:`s4u_raii`).
48    * @endrst
49    */
50   static ConditionVariablePtr create();
51
52   ///  Wait until notification, with no timeout
53   void wait(s4u::MutexPtr lock);
54   ///  Wait until notification, with no timeout
55   void wait(const std::unique_lock<s4u::Mutex>& lock);
56   template <class P> void wait(const std::unique_lock<Mutex>& lock, P pred)
57   {
58     while (not pred())
59       wait(lock);
60   }
61
62   /// Wait until the given instant (specified as a plain double)
63   std::cv_status wait_until(const std::unique_lock<s4u::Mutex>& lock, double timeout_time);
64   /// Wait for the given amount of seconds (specified as a plain double)
65   std::cv_status wait_for(const std::unique_lock<s4u::Mutex>& lock, double duration);
66   /// Wait until predicate is true, or the given instant (specified as a plain double)
67   template <class P> bool wait_until(const std::unique_lock<s4u::Mutex>& lock, double timeout_time, P pred)
68   {
69     while (not pred())
70       if (this->wait_until(lock, timeout_time) == std::cv_status::timeout)
71         return pred();
72     return true;
73   }
74   /// As long as the predicate is false, wait for the given amount of seconds (specified as a plain double)
75   template <class P> bool wait_for(const std::unique_lock<s4u::Mutex>& lock, double duration, P pred)
76   {
77     return this->wait_until(lock, SIMIX_get_clock() + duration, std::move(pred));
78   }
79
80   // Wait function taking a C++ style time:
81
82   /// As long as the predicate is false, wait for the given amount of seconds (specified in C++ style)
83   template <class Rep, class Period, class P>
84   bool wait_for(const std::unique_lock<s4u::Mutex>& lock, std::chrono::duration<Rep, Period> duration, P pred)
85   {
86     auto seconds = std::chrono::duration_cast<SimulationClockDuration>(duration);
87     return this->wait_for(lock, seconds.count(), pred);
88   }
89   /// Wait for the given amount of seconds (specified in C++ style)
90   template <class Rep, class Period>
91   std::cv_status wait_for(const std::unique_lock<s4u::Mutex>& lock, std::chrono::duration<Rep, Period> duration)
92   {
93     auto seconds = std::chrono::duration_cast<SimulationClockDuration>(duration);
94     return this->wait_for(lock, seconds.count());
95   }
96   /** Wait until the given instant (specified in C++ style) */
97   template <class Duration>
98   std::cv_status wait_until(const std::unique_lock<s4u::Mutex>& lock, const SimulationTimePoint<Duration>& timeout_time)
99   {
100     auto timeout_native = std::chrono::time_point_cast<SimulationClockDuration>(timeout_time);
101     return this->wait_until(lock, timeout_native.time_since_epoch().count());
102   }
103   /** Wait until predicate is true, or the given instant (specified in C++ style) */
104   template <class Duration, class P>
105   bool wait_until(const std::unique_lock<s4u::Mutex>& lock, const SimulationTimePoint<Duration>& timeout_time, P pred)
106   {
107     auto timeout_native = std::chrono::time_point_cast<SimulationClockDuration>(timeout_time);
108     return this->wait_until(lock, timeout_native.time_since_epoch().count(), std::move(pred));
109   }
110
111   /** Unblock one actor blocked on that condition variable. If none was blocked, nothing happens. */
112   void notify_one();
113   /** Unblock all actors blocked on that condition variable. If none was blocked, nothing happens. */
114   void notify_all();
115 };
116
117 } // namespace s4u
118 } // namespace simgrid
119
120 #endif