Logo AND Algorithmique Numérique Distribuée

Public GIT Repository
Deprecate SIMIX_get_clock().
[simgrid.git] / include / simgrid / s4u / ConditionVariable.hpp
1 /* Copyright (c) 2006-2021. The SimGrid Team. All rights reserved.          */
2
3 /* This program is free software; you can redistribute it and/or modify it
4  * under the terms of the license (GNU LGPL) which comes with this package. */
5
6 #ifndef SIMGRID_S4U_COND_VARIABLE_HPP
7 #define SIMGRID_S4U_COND_VARIABLE_HPP
8
9 #include <simgrid/forward.h>
10
11 #include <simgrid/chrono.hpp>
12 #include <simgrid/s4u/Engine.hpp>
13 #include <simgrid/s4u/Mutex.hpp>
14
15 #include <future>
16
17 namespace simgrid {
18 namespace s4u {
19
20 /**
21  * @beginrst
22  * SimGrid's condition variables are meant to be drop-in replacements of ``std::condition_variable``.
23  * Please refer to the `documentation of standard C++ <https://en.cppreference.com/w/cpp/thread/condition_variable>`_
24  * for more information on condition variables. A SimGrid example is available in Section :ref:`s4u_ex_IPC`.
25  * @endrst
26  */
27 class XBT_PUBLIC ConditionVariable {
28 private:
29   friend kernel::activity::ConditionVariableImpl;
30   friend void kernel::activity::intrusive_ptr_release(kernel::activity::ConditionVariableImpl* cond);
31
32   kernel::activity::ConditionVariableImpl* const pimpl_;
33
34   explicit ConditionVariable(kernel::activity::ConditionVariableImpl* cond) : pimpl_(cond) {}
35   ~ConditionVariable() = default;
36 #ifndef DOXYGEN
37   ConditionVariable(ConditionVariable const&) = delete;
38   ConditionVariable& operator=(ConditionVariable const&) = delete;
39
40   friend XBT_PUBLIC void intrusive_ptr_add_ref(const ConditionVariable* cond);
41   friend XBT_PUBLIC void intrusive_ptr_release(const ConditionVariable* cond);
42 #endif
43
44 public:
45   /** Create a new condition variable and return a smart pointer
46    *
47    * @beginrst
48    * You should only manipulate :cpp:type:`simgrid::s4u::ConditionVariablePtr`, as created by this function (see also :ref:`s4u_raii`).
49    * @endrst
50    */
51   static ConditionVariablePtr create();
52
53   ///  Wait until notification, with no timeout
54   void wait(s4u::MutexPtr lock);
55   ///  Wait until notification, with no timeout
56   void wait(const std::unique_lock<s4u::Mutex>& lock);
57   template <class P> void wait(const std::unique_lock<Mutex>& lock, P pred)
58   {
59     while (not pred())
60       wait(lock);
61   }
62
63   /// Wait until the given instant (specified as a plain double)
64   std::cv_status wait_until(const std::unique_lock<s4u::Mutex>& lock, double timeout_time);
65   /// Wait for the given amount of seconds (specified as a plain double)
66   std::cv_status wait_for(const std::unique_lock<s4u::Mutex>& lock, double duration);
67   /// Wait until predicate is true, or the given instant (specified as a plain double)
68   template <class P> bool wait_until(const std::unique_lock<s4u::Mutex>& lock, double timeout_time, P pred)
69   {
70     while (not pred())
71       if (this->wait_until(lock, timeout_time) == std::cv_status::timeout)
72         return pred();
73     return true;
74   }
75   /// As long as the predicate is false, wait for the given amount of seconds (specified as a plain double)
76   template <class P> bool wait_for(const std::unique_lock<s4u::Mutex>& lock, double duration, P pred)
77   {
78     return this->wait_until(lock, Engine::get_clock() + duration, std::move(pred));
79   }
80
81   // Wait function taking a C++ style time:
82
83   /// As long as the predicate is false, wait for the given amount of seconds (specified in C++ style)
84   template <class Rep, class Period, class P>
85   bool wait_for(const std::unique_lock<s4u::Mutex>& lock, std::chrono::duration<Rep, Period> duration, P pred)
86   {
87     auto seconds = std::chrono::duration_cast<SimulationClockDuration>(duration);
88     return this->wait_for(lock, seconds.count(), pred);
89   }
90   /// Wait for the given amount of seconds (specified in C++ style)
91   template <class Rep, class Period>
92   std::cv_status wait_for(const std::unique_lock<s4u::Mutex>& lock, std::chrono::duration<Rep, Period> duration)
93   {
94     auto seconds = std::chrono::duration_cast<SimulationClockDuration>(duration);
95     return this->wait_for(lock, seconds.count());
96   }
97   /** Wait until the given instant (specified in C++ style) */
98   template <class Duration>
99   std::cv_status wait_until(const std::unique_lock<s4u::Mutex>& lock, const SimulationTimePoint<Duration>& timeout_time)
100   {
101     auto timeout_native = std::chrono::time_point_cast<SimulationClockDuration>(timeout_time);
102     return this->wait_until(lock, timeout_native.time_since_epoch().count());
103   }
104   /** Wait until predicate is true, or the given instant (specified in C++ style) */
105   template <class Duration, class P>
106   bool wait_until(const std::unique_lock<s4u::Mutex>& lock, const SimulationTimePoint<Duration>& timeout_time, P pred)
107   {
108     auto timeout_native = std::chrono::time_point_cast<SimulationClockDuration>(timeout_time);
109     return this->wait_until(lock, timeout_native.time_since_epoch().count(), std::move(pred));
110   }
111
112   /** Unblock one actor blocked on that condition variable. If none was blocked, nothing happens. */
113   void notify_one();
114   /** Unblock all actors blocked on that condition variable. If none was blocked, nothing happens. */
115   void notify_all();
116 };
117
118 } // namespace s4u
119 } // namespace simgrid
120
121 #endif